De Overstap van CAPEX naar OPEX met Zorgcommunicatie as a Service (ZAAS): Is Jouw Zorgorganisatie Er Klaar Voor?

Het vervangen van zorgcommunicatie en datanetwerken binnen zorgorganisaties om de 8 tot 10 jaar kan een aanzienlijke investering betekenen. Traditioneel gezien wordt deze investering gedaan onder Capital Expenditures (CAPEX), waarbij grote bedragen ineens worden uitgegeven aan de aanschaf van hardware. Dit in tegenstelling tot Operating Expenditures (OPEX), waarbij kosten operationeel en terugkerend zijn. Denk hierbij aan de maandelijkse kosten voor een internet of mobiel abonnement. Met de opkomst van Zorgcommunicatie as a Service (ZAAS) is het nu mogelijk om deze kapitaaluitgaven om te zetten naar operationele kosten. Maar wat betekent dit precies en is jouw zorgorganisatie klaar voor deze transitie?

Wat is ZAAS?

Zorgcommunicatie as a Service is een model waarbij je in plaats van zorgddomotica te kopen, ze als een dienst afneemt. Dit betekent dat je een vast bedrag per client per maand betaalt, wat de hardwarekosten en 24/7 services omvat. Hierdoor hoef je geen grote kapitaalinvesteringen meer te doen. In plaats daarvan betaal je een voorspelbare maandelijkse vergoeding die alle noodzakelijke diensten dekt, zoals Zorgdomotica, netwerkapparatuur, verlengde garanties, software updates en 24/7 support. De apparaten worden gebruiksklaar geinstalleerd en het beheer ervan wordt uit handen genomen, zodat jij je kunt richten op je kerntaken, het verlenen van zorg.

Voorspelbare Kosten:

Een van de grootste voordelen van ZAAS is de voorspelbaarheid van de kosten. Bij traditionele modellen zijn de kosten voor de zorgcommunicatie en het onderhouden ervan vaak moeilijk te voorspellen. Defecte onderdelen moeten vervangen worden, configuratiewerkzaamheden moeten uitgevoerd worden, en dit alles valt onder OPEX. Ook wel uurtje factuurtje. Vaak zijn deze kosten echter variabel en moeilijk in te schatten. Bovendien heb je ook nog aanzienlijke voorafgaande investeringen in hardware (CAPEX). Met ZAAS voorkom je niet alleen deze kapitaalinvesteringen, maar maak je je kosten ook nog eens heel voorspelbaar. Zo heb je snel inzichtelijk welke kosten voor zorgdomotica door te berekenen in de prijs naar bewoners of cliënten.

ZAAS versus Hardware Lease!

Hoewel Zorgcommunicatie as a Service in bepaalde opzichten lijkt op het leasen van hardware, zijn er belangrijke verschillen. Bij operational lease (ZAAS) betaal je alleen voor het gebruik van de oplossing, terwijl bij financial lease je uiteindelijk eigenaar wordt van het device. ZAAS biedt echter veel meer dan alleen het gebruik van service en support, waardoor je IT-afdeling en facilitair afdeling ontlast wordt van beheertaken.

Voordelen van ZAAS

De overstap van CAPEX naar OPEX is slechts een van de vele voordelen van ZAAS. Andere voordelen zijn onder andere:

– Verlaging van inkoop-, beheer- en administratiekosten: Alle kosten worden samengevoegd in een maandelijkse fee, wat administratieve lasten verlaagt.

-One-stop shopping en single point of contact Je hebt één aanspreekpunt voor al je hardware- en servicebehoeften, wat het beheer vereenvoudigt.

– Uitbesteding van Product Lifecycle Management: Dit zorgt ervoor dat apparaten tijdig worden vervangen en altijd up-to-date zijn.

-Hogere werknemerstevredenheid: Werknemers werken met de nieuwste technologieën en hebben minder downtime, wat hun productiviteit verhoogt.

Is Jouw Organisatie Er Klaar Voor?

De overstap naar ZAAS vraagt om een verandering in de manier waarop je organisatie naar hardware en IT-diensten kijkt. Het vergt een verschuiving van denken in termen van eigendom naar denken in termen van gebruik. Deze transitie kan initieel weerstand oproepen, vooral in organisaties die gewend zijn aan het traditionele CAPEX-model. Echter, de voordelen van voorspelbare kosten, lagere werkdruk voor de IT-afdeling, en hogere werknemerstevredenheid kunnen deze weerstand snel wegnemen.

 

Met Zorgcommunicatie as a Service bereid je jouw organisatie voor op de toekomst. Het biedt niet alleen financiële voordelen, maar ook operationele voordelen die je IT- en facilitair afdeling ontlasten en je werknemers tevreden houden. Overweeg daarom vandaag nog of jouw organisatie klaar is voor deze moderne benadering van dienst verlening.

Wij komen graag met u in contact:

Bezoekadres

Pascallaan 24W
8218 NJ Lelystad

Telefoonnummer

+31 (0)36 – 521 46 00